A Toyota elgondolkodik a kivonuláson
Wintus 2006.04.08. 12:38
A Toyota 2002-ben hatalmas tervekkel érkezett a Forma-1-be. A japánok a világbajnoki címet emlegették, tele voltak optimizmussal. Az elmúlt évek eredménytelensége azonban közrejátszik abban, hogy a vezetőség elgondolkodott a kivonuláson.
A kölni székhelyű csapatot eleinte sokan irigyelték. A Toyota a mezőny legnagyobb költségvetésével dolgozott, és dolgozik is jelenleg. Az eredmények azonban lényegesen elmaradtak az elvárttól, így a korábbi irigyek is inkább bíráló hangnemben beszéltek a japán-német istállóról.
A csapatnak szinte minden futam után magyarázkodnia kell, valami mindig nem stimmel. A legutóbbi versenyen, Ausztráliában Ralf Schumacher felállhatott ugyan a dobogó harmadik fokára, de hogy csapaton belül nem túl jó az összhang, azt az is bizonyítja, hogy a héten elbocsátották Mike Gascoyne technikai igazgatót. Az ötödik szezonját futó alakulat eddig megközelítőleg 350 millió Eurót invesztált a száguldó cirkuszba, de az első győzelemre még mindig várniuk kell.
A FIA ráadásul azon dolgozik, hogy a csapatok költségvetését csökkentse, és a technikát korlátozza. A Nemzetközi Automobil Szövetség ezen döntéseit a csapat elnöke, John Howett nem nézi jó szemmel: „Minden olyan zavaros. Kérdés, hogy szívesen látnak-e bennünket vagy nem? Ha valakinek szúrjuk a szemét, akkor az mondja ki nyíltan. A FIA 2012-ig magához láncolt bennünket, de kérdés, hogy igazából fontosak vagyunk-e nekik.”
Persze Howett itt nemcsak a Toyotáról beszélt, hanem a többi nagy autógyárról is. A 2008-as idényre tervezett szabálymódosítások azt szorgalmazzák, hogy a magáncsapatok is beleszólhassanak a nagyok versengésébe, hiszen a költségek jelentős arányú csökkentését célozzák meg. Max Mosley a FIA elnöke mindig is ennek a híve volt, de a gyári csapatok kisebb-nagyobb akadályt gördítettek a kezdeményezés útjába.
„Elköteleztük magunkat hosszú távon, de az alapvető értékeknek meg kellene maradniuk,”- folytatta Howett. „Például gondolok itt arra, hogy a Forma-1-nek az autósport királykategóriájának kell maradnia. A magas szintű technológia alkalmazása nem minden esetben jelent magasabb költségeket is. Amerre most tartunk, azt fogja eredményezni, hogy a Forma-1 elveszti régi fényét. Ebben az esetben pedig el kell gondolkodnunk, hogy ilyen feltételek mellett érdemes-e tovább folytatnunk az F1-es programot.”
|