Kérdezz-felelek Jean Todttal
Wintus 2006.05.09. 15:16
A Ferrari a hétvégén zsinórban a második versenyét nyerte meg, tehát elmondható, hogy az olaszok jó szériában vannak. Jean Todt, a vörösök csapatfőnöke ennek megfelelően elégedetten nyilatkozott az Európa Nagydíjat követően.
Az elmúlt évek legsikeresebb alakulata a szezon első két-három futamán gyengélkedett, nem tudták felvenni a versenyt a Renault-val. A legutóbbi két nagydíjon, Imolában és a Nürburgringen azonban már az egész mezőny a ferraris Michael Schumacher hátát nézte, így az olasz istállóval ismét számolnia kell a címvédő Renault-nak.
Jean Todt, a csapat elsőszámú embere joggal elégedett, örömét pedig csak fokozza, hogy fia, aki a GP2-es ART-Teamet dirigálja, szintén nyerni tudott a hétvégén. Az alábbiakban az f1total.com nevű internetes hírportál által készített interjúból szemezgetünk.
Kérdés: „A Todtok számára igazán fantasztikusan sikerült ez a hétvége. Michael Schumacher nyert a Ferrari színeiben, az ön fia, Nicolas pedig az ART-Team csapatát vezette sikerre, csapatfőnökként” Jean Todt: „Valóban jól sikerült a verseny a Ferrarinak, de ezzel számoltunk is. Elégedett vagyok az eredménnyel. De természetsen a fiamra is nagyon büszke vagyok, mert remekül szerepelt, és nem azért volt eredményes, mert a nevemet viseli. Saját maga érte el a sikert.”
Kérdés: „Ön és csapata sorozatban a második versenyt nyerték meg. Egy újabb sikerszéria kezdődött meg ezzel, vagy a forma-1-es mezőny lett ennyire kiegynelített? JT: „A versengés valóban óriási. Számunkra viszont csak az a fontos, hogy pontokat gyűjtsünk, és versenyeket nyerjünk. A mezőny valóban kiegyenlített, legalább három olyan istálló van, amelyik bármikor képes nyerni.”
Kérdés: „A két gumigyártó versengése meghatározó a csapatok közti erőviszonyban? A Michelin és a Bridgestone is a csúcsra tör, és eddig úgy tűnik, mindketten ütőképesek. JT: „Egyáltalán nem törvényszerű, hogy ami eddig történt, az fog megisamétlődni a következő öt futamon is. Nagyon fontos, hogy folyamatosan fejlődni kell. Minden versenyen valamiben előrébb kell lépni, különben lemaradsz. A gumiknak is nagyon fontos szerepe van ebben. A gumiszállítók közt is őrületes a harc, és nem tudni, hogy mi történik majd akkor, amikor forróság lesz, vagy más időjárási körülmények lesznek. Bármi megtörténhet.”
Kérdés: „Melyik győzelem a szebb, az imolai vagy a nürburgringi? JT: „Mindkettő szép, de talán a következő még szebb lesz.”
Kérdés: „Többen is úgy tartják, hogy a Ferrarinak Imolában csak kicsúszott a jó eredmény, és a nürburgringi győzelem szintén nagy meglepetés. Egyet ért ezekkel a vélemlényekkel? JT: „Az ilyen spekulációkkal nem foglalkozom. Amikor az elmúlt tíz napban olvastam a komentárokat, számtalanszor mosolyognom kellett. Úgy látszik, egyeseknek szúrja a szemét a Ferrari remeklése. Én már a szezon elején tudtam, hogy jó konstrukciónk van.”
„Mindig versenyképesek akarunk lenni, ez kihívás számunkra. De tisztában vagyunk vele, hogy nagyon szoros a versengés. Apróságok döntenek arról, hogy melyik oldalra kerülsz. De már szezon előtt tudtuk, hogy valami hasonlóra kell számítanunk idén. Az első két-három futamon azonban nem dolgoztunk megfelelően, aminek meg is fizettük az árát. De emiatt csak magunkat okolhatjuk, mi hibáztunk, nem a többiek.”
Kérdés: „Az imént három élcsapatról beszélt. A McLaren-Mercedest is ide sorolja? Beleszólhatnak ők még a bajnoki címért folytatott harcba?” JT: „Nagyon erősek ám ők. Raikkönen a többieknél 10-15 kilogrammal több benzinnel is eszméletlen gyors. A versenyek egyelőre nem az ő szája ízük szerint alakulnak, de ez akár már a hétvégén megváltozhat, akkor pedig igazán kemény ellenfelek lesznek. De a Honda is nagyon erős, rohamlképtekben fejlődnek, és ők is nagy kihívások elé állíthatnak bennünket.”
Kérdés: „Felipe Massa harmadik lett az Európa Nagydíjon. Elégedett ön a brazil idei teljesítményével? JT: „Felipe már Bahreinben is jól szerepelt, az első sorból indulhatott, de aztán ő egy kisebbet, a csapat pedig egy nagyobbat hibázott. Már ott is befuthatott volna a negyedik-ötödik hely környékén. A második futamon a mezőny végéről rajtolt, de az ötödik helyig küzdötte fel magát, nagyszerű verseny volt, talán még jobb, mint a nürburgringi. A harmadik nagydíjon a gumiválsztást szúrtuk el. A negyedik versenyen a rajtpozíciójához képest egy helyet vesztett, azt is kiállások során, negyedik lett. Legutóbb pedig felállhatott a dobogóra, élete legjobb eredményét produkálva ezzel. Szóval abszolút elégedett vagyok a munkájával. Úgy gondolom, hogy ez a tény további önbizalmat adhat neki.”
Kérdés: „Össze lehet hasonlítani Massát mondjuk Schumacherrel vagy Alonsóval? JT: „Úgy gondolom, hogy a jelenlegi mezőnyből három pilóta emelkedik ki, gondolom őket nem kell megneveznem. Felipe a hármas után a legjobbak közt van a rangsorban.”
Kérdés: „Az első dobogós helyezés nyugtatólag hat majd rá? JT: „Az az érzésem, hogy Felipe már erős és nyugodt, igazi profi, de biztosan jót tesz majd neki ez a harmadik helyezés.”
Kérdés: „A hétévégi eredmény befolyásolja a jövő évi pilótaválsztást? JT: „Ez a kérdés egyelőre nem foglalkoztat.”
|