Előzetes: Monte-Carlói Nagydíj
Wintus 2006.05.24. 15:18
A Forma-1 száguldó cirkusza a hétvégén Monacóba érkezik, ahol a versenyzők az idei év legtrükkösebb pályáján mérikhetik össze erejüket. Az utcai ring komoly kihívást tartogat a résztvevők számára, ahol a pilóták tehetsége mellett eltörpül az autók ereje.
A Monte-Carlói Nagydíjnak helyet adó utcai ring az év leglassabb versenyének ad majd otthont a hétvégén. Mivel a végsebességek igen alacsonyak, a légellenállás nem jelenthet különösebb problémát, így a csapatok minden erejükkel azon vannak, hogy a megfelelő beállításokkal maximális leszorító erőt érjenek el. A kis sebességek miatt a megfelelő aerodinamikai beállításokból szerzett előny eltörpül a mechanikai tapadás, és az autó egyensúlya adta előnyök mellett. Az autókat azonban úgy kell beállítani, hogy kezelhetőek legyenek a puklikon, illetve a lassú kanyarokban is engedelmeskedjenek a versenyzőknek. Ugyanis egy jó kör eléréséhez elengedhetetlen a jó egyensúly, és a megfelelő vezethetőség.
Szinte elkerülhetetlen, hogy ne legyenek balesetek a szűk utcai pályán, és a versenyzők ne érjenek hozzá az aszfaltot övező szalagkorláthoz. Éppen ezért a csapatok többsége megerősített felfüggesztéssel érkezik a helyszínre, hogy azok elviseljék a kisebb ütközéseket. Továbbá a korábbinál több tartalék alkatrészt szállítanak a helyszínre az alakulatok, felkészülve arra az esetre, ha netán mindkét autójuk összetörne.
A hétvége legkiszámíthatatlanabb része kétségkívül az időmérő edzés lesz. Mivel a tréning alatt rengeteget javul az aszfalt állapota, egy korai gyorskör nem biztos, hogy eredményre vezető, bár a kivárás is kockázatos lehet, hiszen egy esetleges baleset teljesen felboríthatja az edzés menetét. Mivel rengeteg autó lesz egy időben a pályán, roppant fontos lesz, hogy az etapok végén tiszta kört tudjanak futni a pilóták, mert e nélkül képtelenség az első sorokba kerülni. Nyilvánvalóan most is lesznek balhék, ugyanis elkerülhetetlen, hogy a gyorsabb autók ne ragadjanak be a fel-, vagy levezető körükön lévők mögé.
Ugyan szinte lehetetlen az előzés Monacóban, a stratégia mégis fontos szerepet kap majd, különösen azoknál, akik az időmérő edzésen a várakozásokon alul teljesítenek. Ha azonban valaki sikeres előzést hajt végre, arra minden bizonnyal sokáig emlékezni fogunk.

Időjárás
Az előrejelzések szerint a hétvégén száraz lesz az idő, azonban mindig fel kell készülni egy hirtelen záporra, zivatarra.
Abroncsok
Ahogy azt a Renault 2005-ben bebizonyította, igenis fontos a megfelelő gumik kiválasztása Monacóban: ha túlságosan kopnak az abroncsok, akkor egyszerűen képtelenség védekezni. Az időmérő kulcsfontosságú lesz, így a gumiszállítók a legpuhább keverékeiket bocsátják majd a csapatok rendelkezésére, melyek a relatíve alacsony sebesség mellett, biztosítani tudják a megfelelő mechanikai tapadást, mely mindennél fontosabb az utcai ringen.
Stratégia
Annak érdekében, hogy az időmérőn jól szerepelhessenek, a legtöbb csapat a két kiállásos stratégiát fogja választani. Az egy kiállás maximum azoknak lehet érdekes, akik nem tudják az első tízbe kvalifikálni magukat, vagy netán a rajtrács végéről indulnak. Mivel igen nagy az esélye a biztonsági autó beküldésének, a csapatoknak figyelniük kell arra is, hogy stratégiájukat menet közben is át tudják alakítani.
Következtetés
Ha a jó szerepléshez szükséges csomagot vesszük alapul, akkor a Renault komoly erőt képviselhet a hétvégén, így nem kizárt, hogy Alonso a Spanyol Nagydíj után a hercegségben is az első helyen fut célba. Ám mivel a Ferrari hétszeres világbajnoka, Michael Schumacher az elmúlt években mindig jól teljesített Monacóban, ő is jó eséllyel pályázhat győzelmi trófeára.
Azonban nem szabad megfeledkeznünk Kimi Raikkönenről, és Jenson Buttonról sem, akik szintén jól szerepelhetnek Monte-Carlóban, míg a Toyota is sokat vár az új aerodinamikai csomagjával ellátott, továbbfejlesztett TF106B kódszámmal ellátott modelljétől. Emellett érdekes lesz megnézni, miként teljesít majd a Toro Rosso, akik sokak szerint előnyben lehetnek a lefojtott V10-es motorok használatával.
|