Friss infók : Mosley: Kudarcot vallott a motor-befagyasztás |
Mosley: Kudarcot vallott a motor-befagyasztás
2007.06.03. 11:12
Max Mosley FIA-elnök elismerte: a motorfejlesztés befagyasztása nem érte el célját, mert a gyártók ugyanolyan sok pénzt költenek néhány plusz lóerő kicsikarására, mint eddig.
Amilyen felháborodást váltott ki az autógyártók körében, olyan hatástalannak bizonyult a motorfejlesztés 2007 és 2010 közötti befagyasztása - ismerte el Max Mosley, az FIA elnöke.
A Forma-1 sportfelügyeleti szerve a költségcsökkentésre hivatkozva léptette életbe az ellentmondásos intézkedést, de nem számolt azzal, hogy a sportágra szánt pénzt a gyártók így is, úgy is elköltik az öldöklő versengésben.
"Csak két gyártó fogta vissza ténylegesen a költségvetését. Ahelyett, hogy élveznék a megtakarításokat, továbbra is ugyanolyan óriási összegeket költenek, hogy három-négy lóerőt nyerjenek. Ez őrület" - nyilatkozta Mosley a Welt am Sonntag című lapnak adott interjújában.
A motorok befagyasztása - melyre feltehetően a Renault, illetve Flavio Briatore ösztönözte az FIA-t - a 2006 végi állapotnak megfelelően rögzítette az erőforrások specifikációját, jóllehet, évről évre engedélyez néhány apróbb, a megbízhatóságot szolgáló módosítást. Azóta a csapatok elsősorban a motor elektronikai finomhangolásával és az üzemanyagok terén tudnak fejleszteni.
Mosley mindazonáltal a drámai hangvételű interjúban a további költségcsökkentés mellett foglalt állás, és arról győzködte az olvasókat, hogy az F1 jövője forog veszélyben, ha nem sikerül keresztülvinni az FIA elképzeléseit a 2011-es szabályokról
A szervezet Barcelonában terjesztette a csapatok elé javaslatait, melyek célja a kiadások visszafogása mellett a közúti autógyártás számára releváns és környezetbarát technológiák ösztönzése. Mosley úgy véli, ha ezeket nem fogadják el, több autógyár is követheti az F1-nek 2004-ben hátat fordító Ford példáját.
"Muszáj tovább csökkentenünk a költségeket. Tapasztalataim szerint ha egy gyártó úgy dönt, hogy a részvétel túl drágává vált, a többiek is nagyon gyorsan búcsút mondhatnak. Nem árt észben tartanunk, hogy ezen cégek igazgatótanácsainak tagjai nem feltétlenül F1-rajongók" - fogalmazott.
Szakértők szerint ugyanakkor óriási összegeket emésztene fel az FIA által javasolt új hajtáslánc kifejlesztése. A tervezet bio-üzemanyaggal hajtott, 2.2 literes, V6-os turbómotorokat irányoz elő, de korlátozná az aerodinamikai fejlesztést. Mosley szerint minderre a környezetvédelem miatt van szükség.
"Az olyan autók, amelyek 100 km-en 75 liter benzint égetnek el, többé nem elfogadhatók. Tudják, mennyi széndioxid kerül a levegőbe amiatt, hogy az élcsapatok két szélcsatornát működtetnek napi 24 órában? Több ezer tonnáról beszélünk, a versenyek mégis unalmasak. Ha nem cselekszünk, az F1 léte kerül kockára. Ezen a bolygón élünk, úgyhogy szembe kell néznünk a realitásokkal."
|